Vår metodik

Elevernas träd

Elevers kunskaper kan ses som ett träd som växer

Grafisk bild på träd där stam representerar studietekniker och dylikt i stammen och grenar olika discipliner

Liksom ett träd först bygger sin stam, bör eleven först lära sig grunderna, här ingår till exempel kognition, studietekniker, strukturering och vanor.

 Bild på en stam

När trädet har en stam kan det börja utveckla huvudgrenar, på samma sätt kan eleven börja utveckla förståelse för de olika disciplinerna, som förgrenar sig till subdiscipliner såsom biologi eller juridik.

 Bild på träd med grenar

När dessa grenar är utvecklade börjar mindre kvistar växa på dem, och sedan blad på dessa kvistar. Dessa representerar områden inom subdisciplinerna och koncept inom dessa områden. Det kan till exempel handla om pq-formeln eller fotosyntesen

 Bild på träd med grenar och blad

När ett träd får många grenar måste 2 saker ske. Dels måste stammen bli tjockare, detta representerar hur grunderna måste läras ut på ett djupare plan. Dessutom måste trädet få rötter, dessa representerar befästningen av kunskap.

 Bild på en rot

Genom retrieval learning repeterar eleverna tidigare behandlade kunskapsområden, så att de rotar sig i deras inre och verkligen fastnar!

Vårt träd

Vi har skapat ett träd som eleverna kan utgå från när de tillsammans med oss utvecklar sitt eget kunskapsträd.

Det geniala? Vårt träd växer. När jag grundade Plugga med August bestod vårt träd endast av det jag själv visste:

 Bild på mindre träd som representerar August kunskaper 2025

Det tog mig till A i alla ämnen, men det var rangligt, och de krokiga grenarna var svåra att förmedla till mina elever. Därför skapade jag ett företag som bygger på principen att ständigt utvecklas.

 Bild på mindre träd som representerar August kunskaper 2025 +  Bild på mindre träd som representerar annan läxhjälpares kunskaper +  Bild på mindre träd som representerar annan läxhjälpares kunskaper =  Bild på stort friskt träd som representerar våra samlade kunskaper

Genom att förena flera läxhjälpares kunskapsträd har vi skapat ett friskt och stabilt träd. Från det trädet får eleverna ta del av frukten – de kunskaper och insikter som våra läxhjälpare tillsammans har odlat fram.

 Bild på ett äpple

Resan mot toppbetyg

Steg 1: Anmälan

Eleven (eller vårdnadshavare) anmäler behov av läxhjälp via bokningsknappen högst upp på sidan. Läxhjälpsbehovet kartläggs: ämnen, nivå, mål och önskade tider.

Steg 2: Första mötet

Vi kartlägger nuvarande studiesituation, identifierar utmaningar och sätter upp tydliga mål. Eleven introduceras till grundläggande studietekniker.

Steg 3: Grundläggande verktyg

Under den första månaden lär sig eleven effektiva studiemetoder, provteknik, planering och strukturering av sitt skolarbete.

Steg 4: Ökad självständighet

Efter 2-3 månader börjar eleven arbeta mer självständigt med sina studier. Vi fokuserar på djupare förståelse och utvecklar personliga studiestrategier.

Steg 5: Bättre resultat

Efter 4-5 månader ser vi tydliga förbättringar och eleven har verktygen för att nå sina betygsmål. Vi arbetar med att förbättra planering och struktur för att minska stress och öka resultat.

Steg 6: Toppbetyg

Efter 5-6 månader har eleven utvecklat många av de studievanor som krävs för att nå sina betygsmål. Fokus ligger på att utveckla resten av studievanorna samt ligga steget före i planering och struktur. Eleven får utveckla sina ämneskunskaper och får hjälp att nå nästa nivå i skolprestationer.

OBS: Tiden det tar för att nå de olika stegen beror på hur ofta ni har läxhjälp, elevens förkunskaper samt hur engagerad eleven är och hur mycket eleven arbetar mellan våra lektioner.

Särskilda behov

”En lärare bör förstå att anpassa undervisningen efter elevernas olika anlag; ty undervisningen bör formas efter varje elevs förutsättningar.” – Mathias Fremling, pionjär inom svensk didaktik

Läs mer om hur jag stöttar elever med olika behov:

Transparens

Här finner ni allt mitt material och alla lektionsplaneringar jag arbetar med.

Ämnen

Här kan du läsa mer om hur jag hjälper till i olika ämnen och vilka metoder jag använder för varje ämne.

Hur ser en lektion ut?

Lektionsstruktur

Varje lektion följer denna struktur:

  • Förra lektionen sammanfattas
  • Veckans uppgifter gås igenom
  • Mål sätts för lektionen
  • Eleven får läxhjälp baserat på deras behov och nogranna metoder
  • Lektionen sammanfattas och eleven får läxor

Första lektionerna

De första lektionerna är liknande för alla elever. Då byggs "stammen" upp i vår trädmodell. Då får eleven bland annat: