Fördelarna med att börja tidigt

Sprida ut arbetet över tid

Arbetsmängd utspridd över alla årskurser

Jämn fördelning

När du sprider ut arbetet över alla årskurser blir det en hanterbar mängd varje år

Arbetsmängd koncentrerad till högstadiet

Koncentrerad belastning

Om du väntar till högstadiet blir arbetsbördan mycket tyngre under 7an-9an

Läsutveckling över tid

Läsutveckling från årskurs 1

Tidig start - åk 1

Börjar du läsa tidigt utvecklas din läsförmåga gradvis och når höga nivåer

Läsutveckling från årskurs 6

Sen start - åk 6

Börjar du senare blir det svårare att komma ikapp och nå samma nivå

Provförberedelser

Plugga tre veckor inför prov

God planering

Tre veckors förberedelse ger tid för förståelse och repetition

Plugga sista veckan inför prov

Sista minuten

Att börja plugga samma vecka som provet leder ofta till stress och ytlig inlärning

Läxhjälpens effekt

Tidig utveckling med läxhjälp

Snabb förbättring

Läxhjälp ger en supersnabb ökning i studieprestationer, men alla kommer ändå inte upp i samma nivå som någon som börjat tidigare

Långsiktig utveckling med läxhjälp

Långsiktig framgång

Studievanor och lärdommar från läxhjälpen leder dock till ännu bättre studieresultat på sikt

Nyckeln till framgång

Att börja i god tid handlar inte bara om att undvika stress - det handlar om att ge dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas med dina studier. Som bilderna visar ger en tidig start och jämn arbetsfördelning bättre resultat och en mer positiv studiemiljö.